جزئیات طرح فروش سایپا ویژه دهه کرامت ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول و لینک ثبت‌نام نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد توضیحات اتاق اصناف مشهد درباره «شناسه یکتا»ی اصناف عقب‌نشینی ۳۲ هزار واحدی بورس | ۹۰ درصد نماد‌ها منفی شد! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، سطح زیر کشت هندوانه بذری در خراسان‌رضوی است ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های سامسونگ سریA چند؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنعانی: وزارت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند پیش ثبت‌نام اینترنتی توزیع لاستیک به زودی آغاز می‌شود قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۴ بنگاه املاک از ابتدای سال در مشهد | در ادامه بازرسی‌ها ۲ بنگاه املاک پلمب شد آخرین خبر درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش در اردبیل آغاز مرحله جدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی از امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول قیمت رئیس اتحادیه طلافروشان: با بستن مغازه‌ها هیچ کاری درست نمی‌شود ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست قیمت ارز‌های مبادله‌ای در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سکه یک کانال عقب نشینی کرد | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | هایما در آستانه ۲ میلیاردی شدن (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با چقدر نقدینگی می‌توانیم در بولوار امام‌خمینی(ره) مشهد، خانه اجاره کنیم؟ اینفوگرافی | کدام استان‌ها رکورددار چک برگشتی هستند؟ آیا تابستان امسال با کمبود برق مواجهیم؟ آغاز فروش اقساطی شاسی بلند کرمان موتور از امروز + جزئیات (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سود عجیب خریداران رمزارز تلگرام! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟
سرخط خبرها

ترس در دل بازار سرمایه

  • کد خبر: ۲۰۴۲۷
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
ترس در دل بازار سرمایه
شاخص کل بورس تهران بیش از ۱۴ هزار واحد ریزش کرد
مسعود سلطانی - بعد از ریزش ۶۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس تهران در روز شنبه و البته کاهش قیمت جهانی کالا‌ها انتظار می‌رفت که بازار سرمایه در روز دوشنبه نیز ریزشی باشد.
با وجود این برخی اخبار نیز ترس در دل بازار سرمایه انداخت. در آخرین روز از هفته گذشته خبری مبنی بر تصمیم هیئت‌مدیره سازمان بورس برای کاهش دامنه نوسان قیمت‌ها از مثبت- منفی ۵ درصد، به مثبت-منفی ۲ درصد منتشر شد.
خبری که واکنش منفی تمامی کارشناسان را در پی داشت و سایه شوم کاهش نقدشوندگی و دخالت مستقیم در معاملات را بر سر بازار انداخت و البته می‌توانست موجب خروج سرمایه‌های تازه‌وارد از بورس شود. خروج سرمایه از بورس بدون تردید به معنی تزریق همان پول‌ها به بازار‌های سفته‌بازی طلا و ارز بود.
البته این تصمیم بی‌سابقه و ناگهانی با مخالفت وزیر اقتصاد و امور دارایی اجرایی نشد. با‌این‌حال مشکلات عدیده دیگری نظیر قفل شدن هسته معاملات و عدم امکان ثبت سفارش‌ها، نارضایتی فعالان بازار سرمایه را به همراه داشت و موجب شد شروع به کار بورس تهران در هفته جاری یعنی روز شنبه با ریزشی ۶۰۰۰ واحدی باشد و دیروز نیز شاخص کل بورس بیش از ۱۴ هزار واحد ریزش کند.
در پی این اتفاقات دیروز برخی از سایت‌های خبری اعلام کردند که وزیر اقتصاد و امور دارایی در حکمی شاپور محمدی را از سمت ریاست سازمان بورس برکنار و بهروز خدارحمی را به عنوان جایگزین او منصوب کرده‌است، با این حال عصر روز گذشته یاسر فلاح، روابط عمومی بورس، این مسئله را تکذیب کرد.
تمامی این اتفاقات در کنار هم یعنی نابسامانی مدیریت در بورس تهران، قفل شدن هسته معاملات، تصمیمات خلق‌الساعه و البته ریزش شدید بازار‌های جهانی و کاهش قیمت جهانی کالا‌ها باعث شد که روز گذشته نیز شاهد ریزش ۱۴ هزار و ۸۰۵ واحدی شاخص کل بورس تهران باشیم. روز گذشته بورس تهران ریزش دسته‌جمعی سهام از گروه‌های مختلف را تجربه کرد که البته پس از رشد‌های اخیر و با فضای منفی بازار جهانی چندان غیرطبیعی نبود. در معاملات دیروز به غیر از صف‌های سنگین برای خرید عرضه‌های اولیه محدود (نظیر پتروشیمی تندگویان که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان صف خرید داشت) در اغلب نماد‌ها شاهد صف‌های فروش میلیاردی بودیم که موجب ریزش ۲.۷ درصدی (۱۴ هزار و ۸۰۵ واحد) شاخص کل و ریزش ۱.۹۱ درصدی (۳۵۳۰ واحد) شاخص کل هم‌وزن شد.
لازم به ذکر است که افت شدید قیمت نفت و بازار‌های کالایی می‌تواند اثری منفی بر درآمد ارزی کشور داشته باشد. این موضوع با ضعف سمت عرضه ارز و همچنین با ضعف درآمد‌های ارزی دولت و اثر پولی آن می‌تواند بر نرخ دلار مؤثر باشد و البته بازار سرمایه را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->